Dobberen op het Rutbeek

Het zonnetje schijnt er waait een briesje. De beste ingrediënten om een dagje te dobberen op het water.

Grote surfplanken en kleine zeiltjes mee. Ik heb heel een een rakje gemaakt op mijn Tabou Rocket 125, maar bij dobberen heeft de Starboard Start toch de voorkeur in net wat meer volume, breedte en zwaard.

Zoonlief Lenn wilde ook graag weer eens proberen te surfen. Zeiltje optrekken en evenwicht houden gaat het goed af. Sturen nog niet, maar toegegeven volgens mij heeft zo’n klein zeiltje heel weinig invloed op zo’n groot board.

Melanie heeft ook de nodige rakjes gemaakt op het water. En zelf Mick vond het super gaaf om op het droge met het kleine kinderzeiltje te spelen.

Geweldig toch.

Nieuwe hangmat (handgemaakt)

Hoe leuk is het om je eigen hamgmat te maken. Stelt ook niet zo heel veel voor. In de simpelste zin in een hangmat een lap stof waarbij je de uiteinden bij elkaar bind. De randen even netjes om zoomen en klaar.

Voordeel is dat je de lengte helemaal zelf kunt bepalen. Een langere hamgmat ligt een heel stuk comfortabeler. Mijn huidige Chinese hangmat is 300 cm (10 feet) lang. Enkele dure merken hebben nog wel een 335 cm (11 feet) lange hangmat in hun assortiment. Maar om nou 150 euro uit te geven of zelf iets te maken voor ongeveer 30 euro.

Ik twijfelde of ik een 11 feet of 12 feet lange hangmat wilde. Heb maar voor de gulden middenweg gekozen. Mijn hangmat is 350 cm (11 feet 6 inch) lang geworden.

Van wat overgebleven stog nog een Black Bishop Bag gemaakt om de hangmat handig in op te bergen. En van het bestelde muggennet een Snakeskin voor de tarp gemaakt en een Ridgeline Organizer.

3 uur achter de naaimachine van mijn moeder gezeten, maar het resultaat mag er zijn. Daar mag ik best trots op zijn.

maandag 18 mei – Strand Horst

Ben je aan het mountainbiken, lees je op je telefoon een bericht “Wie gaat er vanmiddag nog surfen?” Veel wind stond er niet. Toch heb ik me laten verleiden.

Onder het motto lekker relaxt cruisen, en anders in het zonnetje genieten, heb ik me laten verleiden. Thuis gekomen gelijk grote spul in de auto gepakt en naar Strand Horst gereden.

Aangekomen was er een zwakke wind, maar wel een heel lekker zonnetje. Op het water was het dan ook veel dobberen. Maar gelukkig kwam de wind ook regelmatig goed door in een vlaag. Met veel pompen kon ik het board in planee krijgen en zo toch nog wat hele mooie rakken kunnen maken.

Al met al toch een hele mooie dag. Gevaren van 14:00 tot ongeveer 17:30.

MTB rondje Lonneker (maar weer eens gedaan)

De mountainbike stond alweer wat maandjes niets te doen. Tijd om hem weer eens af te stoffen. En dat heb ik gedaan in mijn vaste rondje om Lonneker.

Weertje was lekker. Mooi henig an gedaan en dus ook even de tijd genomen voor een selfie. En toen ik de telefoon toch in handen had, las ik ook een Whatsapp bericht om te gaan surfen. Maar daarover een nieuw bericht.

maandag 11 mei – Stand Horst

Zonnetje, koude harde noorden wind en familie erbij. Bij voorbaat al een mooie dag.

De wind zou zo’n dikke 20 knopen zijn. Aangekomen gelijk mijn Superfreak 5.3 maar opgetuigd. En gelijk het water op gegaan. Na de eerste rak ben ik gelijk weer naar de kant gegaan. Ik dacht dan kan ook vast wel kleiner. En waarom ook niet proberen, want ik kon mijn nieuwe KS3 4.3 dan uit proberen.

Bewapend met mijn nieuwe kleine zeiltje het water op. En gelijk weg planeren en gaan. Daar zat genoeg power in om mee te kunnen surfen. Vraagt zo’n klein zeiltje dan zoveel power vroeg ik mij af. De hele dag heb ik er mee kunnen surfen. Toegegeven soms werd ie in de windgaten wel wat te klein, maar met volle wind, lekker knallen.

Maar wat een geweldig gekke dag was het eigenlijk. De wind kwam uit het noorden. Normaal is dat ongeveer zuid-west. Dus alles de andere kant op. Bij de kant kan ik goed gijpen, dat moest nu in de klotsbak bij de vaargeul. Dat gaf het allemaal zo’n raar gevoel. Veel ging ook niet goed, maar dat was juist de fun er wel van.

KA Sail: Koncept 7.5 2014

Mijn oude Neil Pryde V6 gaat de deur uit en wordt vervangen. De V6 was ook echt al op. Verschillende provisorische reparaties. Surfde nog wel lekker overigens, maar vernieuwing in je hobby is ook leuk.

De Koncept is een free race zeil met 3 cambers. De snelheid van een race zeil met de handeling van een freeride zeil. Ik ben ik ieder geval zeer benieuwd hoe het vaart.

Maar daarvoor eerst nog op zoek naar een passende mast.

Merk: Ka Sail
Model: Koncept
Luff: 474 cm
Boom: 210 cm
Maat: 7.5 m²

MTB rondje Lonneker

Had ik in juni een MTB opleving. Nou daar bleef het bij. Maar de MTB is weer terug. Met mijzelf een gedachte gedeeld om wat vaker in het weekend de MTB te pakken. En zo is dit mijn tweede rondje alweer in een week tijd.

Tweede keer rondje Lonneker in een week. Toegegeven, de eerste keer viel nog tegen ook. De laatste 5 km van de 30 km waren mijn benen op. Maar nu de tweede keer zit er alweer meer snelheid in. Dus dat doet me wel weer goed.

Het weer was droog, en rond het vriespunt. Mooi hoe je dan de omgeving wit bevroren ziet. Toen moest ik gewoon even stoppen om er een foto van te maken. Hier kan ik wel van genieten.

En om mijzelf te belonen. met 500km gun ik mijzelf andere bandjes op de fiets.

Golfsurfen Medoc Plage

Golfsurfen is niet nieuw voor mij, maar dat wil niet zeggen dat ik het kan. Tien jaar geleden heb ik op Bali, Kuta ook al eens lessen gehad.

En vandaag was het weer de tijd om het aan de Franse kust te proberen. Gewoon weer beginnen met surflessen voor een beginner als ik. En eerlijk gezegd ging dat best goed. We gingen (mochten) niet zo diep in het water. Dat had wel zijn voordeel dat je veel sneller op de plek terug bent om een golfje te pakken. Veel mislukte, maar toch wel redelijk wat ging goed. Dat wil zeggen een heel klein golfje staan tot aan de kust. Hooguit een meter of tien ben je dan aan het surfen.

Maar Voor mij genoeg lol om er plezier in te hebben. Overmorgen weer een tweede les. En daarna maar eens kijken of ik dan gewoon wat huur of nog een les neem.

Hangmat slapen

Is er nu wéér een hobby bij in geslopen? Jaren zat ik al vol interesse te kijken hoe wandelaars door de bossen in Oostenrijk liepen en zo een tentje voor een nacht op zetten, om de volgende ochtend weer terug te lopen. Hoe gaaf is dat. Eén met de natuur, geen drukte om je heen.

Ik heb er toen veel over gelezen. In Nederland is zoiets niet mogelijk. Je mag hier niet zomaar ergens een nacht doorbrengen. Dus dat zwakte weer af.

Tot voor kort ons balkon opgeruimd, hier zaten we toch nooit. Kunstgras er op gelegd. En toen werd het opeens heel aantrekkelijk. Een bistro setje was het idee, maar daar zit je ook niet echt lekker een boekje op te lezen. Daarvoor kwam de hangmat dus. Lekker chillen in de hangmat op balkon.

En zo is 1 + 1 = 2. Met een hangmat kun je dan ook weer perfect slapen. Afgelopen nacht was de vierde poging alweer. Hangmat met underblanket voor de warmte in je slaapzakje. Heerlijk. En wat was het lekker fris vannacht: Nog nooit zo’n koude julinacht: -1,6 graden in Twente.

Brewster Buffalo

Een weer een vliegtuigje af. Ditmaal de Brwester Buffalo, zelfs ook door het Nederlands leger gebruikt in de Tweede Wereld oorlog.

Bron: Wikipedia
De Brewster F2A (door de Britten Buffalo genaamd, door de Nederlanders Vliegende doodskist, en door de Finnen Parel van de lucht) was een uit Amerika afkomstig gevechtsvliegtuig ontwikkeld en gebouwd door de Brewster Aeronautical Corporation. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het toestel door zowel de geallieerden als door de asmogendheden gebruikt. Ondanks zijn slechte reputatie, was hij redelijk succesvol tijdens luchtgevechten. Vooral de Finse luchtmacht heeft van 1940 tot 1948 veel succes geboekt met dit toestel.

De Brewster F2A dateerde van 1936, toen de Amerikaanse marine, die begreep dat de tijd van het dubbeldeks jachtvliegtuig voorbij was, specificaties bekendmaakte voor een enkeldeks jager. Toen hij pas in productie was, was de F2A tamelijk modern, maar ten tijde van de Japanse aanval op Pearl Harbor was de machine naar de opvattingen van die tijd alweer verouderd. De marine beschikte echter over te weinig vliegtuigen, en daarom werd de productie van dit type vergroot. De F2A was echter niet opgewassen tegen de Nakajima Ki-43 en leed in het begin van de oorlog ontstellende verliezen, voor hij als eerstelijnsvliegtuig geschrapt werd.